zrychlete metabolismus

4. dubna 2009 v 9:44 |  rady a tipy
Každý člověk má metabolismus jiný, jinak rychlý. Proto může někdo spořádat kachnu se šesti a je pořád hubený, zatímco někdo jiný přibírá, jen co se podívá do výlohy řeznictví. Svůj metabolismus nemůžeme změnit, ale můžeme mu trochu pomoci k činnosti:

Jezte mléčné výrobky

Vápník v nich obsažený podporuje schopnost organismu spalovat tuky. Pusťte tedy do své ledničky bílé jogurty a jogurtové nápoje, nízkotučné sýry… Mléko je také fajn, ale dospělí lidé mívají při nadměrné spotřebě mléka problém s trávením laktózy.

Snídejte

Snídaně je grunt, to je známá věc, ale stále jsou tací, kteří nesnídají. Možná nemají hlad. Ale snídaně je důležitá právě pro nastartování metabolismu. Naučte se proto každý den začít snídaní. Pokud do sebe hned po ránu opravdu nemůžete vpravit jídlo, udělejte si pozdní snídani (nejpozději do tří hodin po probuzení).



Nestresujte se

Vím, lehce se mi to radí, faktem ale je, že stresový hormon kortizol vykolejí celý metabolismus. Naučte se tedy stres ovládat - alespoň částečně - a dopřávejte si relaxaci.

Jezte pravidelně

A více menších porcí. Přejedení a hladovka jsou špatné extrémy. Čím častěji jíme, tím systematičtěji a vyrovnaněji metabolismus pracuje.

Udělejte z tuků svaly

Tuková tkáň prakticky jen tak existuje, kdežto svalová hmota je aktivní a spálí více energie než ta tuková.

Hýbejte se, ale s rozumem

Je to paradoxní, ale nejlepší způsob, jak si můžete rozhodit metabolismus, jsou přehnané dávky pohybu. Ty totiž nutí tělo energii ukládat, ne spalovat. Sport je při snižování hmotnosti důležitý, ale rozhodně se nevyplácí to přehánět. Metabolismus bude nejvděčnější za střídání krátkého a intenzivního cvičení s posilováním. Pro hubnutí je nejvhodnější aerobní pohybová aktivita střední intenzity. Důležité je, abyste při cvičení nelapala po dechu, ale měla dostatek kyslíku. Pokud máte ke sportu nepřekonatelný odpor, snad vás uklidní, že i rychlejší chůze je pohybová aktivita. Snažte se proto chodit co nejvíce pěšky a ignorujte výtahy.

Dobří pomocníci

Zázračné pilulky na hubnutí neexistují, ale jsou preparáty, které mohou vaši snahu podpořit. Například karnitin je vhodnou látkou před cvičením, tím nastartujete metabolismus. Existuje v L a D formě, využitelná je ale jen L forma. Účinné látky se podává nejméně dvakrát denně 500 mg ve spojení s fyzickou aktivitou, která bude trvat nejméně třicet minut.

Pijte vodu a nepijte rum

Dostatečné množství tekutin je nutné nejen kvůli hubnutí, ale i pro správný chod celého organismu. Vypijte minimálně dva litry tekutin - nejlépe čisté vody nebo neslazených ovocných či bylinkových čajů, můžete střídat i ředěné zeleninové či ovocné šťávy. Slazené limonády i tzv. stoprocentní džusy jsou prakticky rozpuštěné cukry. Na ty zapomeňte! Alkohol je také opravdový škodič, pokud se snažíte shodit nějaká kila. Když vás ale přepadne touha po skleničce, zvolte to nejmenší zlo a dejte si vinný střik nebo víno. Pokud jste zarytá pivařka, máme pro vás špatnou zprávu - pivo je přímo kalorická bomba.

Spěte

Ve spánku se může celé tělo dostatečně zregenerovat, takže se mu snažte každou noc dopřát alespoň pět hodin spánku. Pokud spíte méně, tělo si vytváří větší množství inzulinu a ukládá tuky. Nehledě na to, že ten, kdo méně spí, mívá pak větší hlad. Není nad to se do růžova vyspat. A pozitivní informace je, že i při spánku naše tělo spaluje tuky.

Bílkoviny do žaludku

Bílkoviny jsou pro výživu naprosto nepostradatelné. A jsou také hůře stravitelné, takže metabolismus si dá větší práci se spalováním. Bílkoviny by měly tvořit až třicet procent celkového energetického příjmu, a to nejlépe v podobě libového masa (ideální je kuřecí, krůtí nebo králičí), nízkotučného sýra, luštěnin a sóji.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama