znáte nejznámější diety?

5. dubna 2009 v 20:51 |  diety

Existuje řada více či méně zaručených způsobů, které mají vést ke snižování nadváhy. Ale metoda, kterou si jeden chválí, nevyhovuje druhému adeptu na zhubnutí a naopak. Také ne každý určité diety dobře snáší třeba ze zdravotních důvodů, takže by se měl poradit s odborníkem, případně lékařem.


Nesmíme rovněž zapomínat, že kromě dietní stravy bychom se při plánovaném hubnutí měli připravit i na změnu stravovacích návyků (třeba pravidelnost v stravě, menší porce) a zvýšit i své pohybové aktivity.


Dieta založená na principu dělené stravy

Co se týče diet, populární je například princip dělené stravy - kdy se na jednom talíři nesmějí setkat proteiny a škroby. Vychází z předpokladu, že přijímáme-li současně sacharidové a bílkovinné potraviny, nadměrně tím zatěžujeme organizmus, který najednou obě živiny zpracovávat neumí. Buď se tedy jí živočišná jídla - maso, vejce, mléčné výrobky, nebo rostlinné produkty - chléb, brambory, rýže, sója, moučné výrobky. Ke "zvířátkům" lze jíst i zeleninu, ne však ovoce, ale ani brambory. K rostlinám pak můžeme mlsat ovoce i zeleninu. Sůl koření a ořechy lze kombinovat s jakýmkoli jídlem.

Potraviny se tedy rozdělují do tří skupin: bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny, které se mohou jíst kdykoliv a s čímkoliv. Aby se to lépe pamatovalo, dostaly bílkoviny název zvířátka a sacharidy název kytičky, přestože ne vždy je toto rozdělení zcela jednoznačné. Naprosto ale zapomeňte na hotová jídla a konzervy, majonézu, čokoládu, alkohol a další podobné věci. Obecně je doporučováno střídat kytičky a zvířátka obden. Nemůžeme si však myslet, že pokud "dělíme" stravu, můžeme jíst kolik chceme.

Celebrity milují "zónovou" dietu

V USA je oblíbená takzvaná zónová dieta, kterou si oblíbily i hvězdy jako Jennifer Anistonová či Sandra Bullocková především proto, že člověka neomezuje v množství jídla, jen je třeba dávat pozor na to, co jíme. Základem je správný poměr sacharidů, bílkovin a tuků v jídle. Pokud omezíme příjem sacharidů ve stravě na určité množství, dostaneme se tak do určité zóny a přinutíme organismus, aby čerpal energii z bílkovin a tuků a tím hubnout.

Zónová dieta doporučuje konzumovat stravu v poměru
40 % sacharidů : 30 % bílkovin : 30 % tuků.

Energetická hodnota jídel má být maximálně 2000 kJ.

Snídat se doporučuje hned po probuzení, mezi jednotlivými jídly by měla být pauza maximálně 3-4 hodiny, poslední jídlo má být těsně před spaním. Při každém jídle máme vypít velkou sklenici tekutin, v žádném případě však ne s obsahem kofeinu nebo tvrdý alkohol (víno není úplně zakázáno). Zónová dieta je založena na zdravějším způsobu stravování a na pravidelnosti.

Dieta podle krevních skupin

Dieta podle krevních skupin zase vychází z předpokladu, že pro člověka je dobré to, na co je jeho organismus z dlouhodobého hlediska navyklý - tedy na to, co jedli jeho předci. Podle krevní skupiny lze lidi rozdělit do čtyř skupin - pro něž existují doporučené a zakázané potraviny.

Nejčastější krevní skupina 0 je na světě asi 50 000 let. Objevila se už za éry lovců, proto její dietní režim vyžaduje vysoký objem masa, zeleniny a nekyselého ovoce. Naopak nevhodné jsou obilniny, brambory a mléčné výrobky.

Existence skupiny A spadá do období zemědělství a její nositelé by měli dodržovat téměř vegetariánskou dietu - obilniny, rostlinnou stravu a maso jen kuřecí. Nevhodné je maso, mléko a mléčné výrobky.

Z dalšího období pochází krevní skupina B, jejíž nositel může požívat většinu jídel - mléko, mléčné výrobky a většinu masa (mimo kuřecího). Nevhodné jsou obilniny a některé druhy zeleniny.

Krevní skupina AB je nejvzácnější a má nejmíň nutričních omezení. S ní můžete jíst skoro vše, co je vhodné pro skupinu A i B. Nevhodné však je maso, tučné mléko a sýry i máslo.

Plážová dieta je o menších jídlech a pravidelnosti

Jedna z nejúspěšnějších dietních metod posledních let takzvaná "plážová dieta" pochází také z USA - z Floridy. Princip této třífázové diety je málo tuků, málo sacharidů a hodně vlákniny.

První čtrnáctidenní fáze je odstranění stravovacích zlozvyků - třikrát denně běžné porce jídla, hlavně zelenina, červené maso, drůbež, ryby, vejce, sýr a saláty s olivovým olejem.

Naopak zakázáno je pečivo, těstoviny, rýže, brambory, ovoce a cukr.

Ve druhé fázi zvané návrat zakázaných potravin se začnou přidávat některá zakázaná jídla, pokud na ně máme chuť, jako je chleba, těstoviny, rýže, brambory, ale i čokoládu, ale jen malé kousky. Druhou fázi je třeba držet tak dlouho, dokud nedosáhneme požadované váhy.

Ve třetí fázi, kdy si zvykneme na nový styl stravování a menší porce jídla, už nemáme hlad a vlastně tedy nedržíme dietu, ale stravujeme se zdravěji a naučíme se regulovat chuť k jídlu.

Dieta za pomoci "tokožroutskych" polévek

Populární jsou v poslední době i takzvané tukožroutské polévky. Připravují se z 6 cibulí, hlávky zelí, 5 rajčat, 2 velkých zelených paprik, svazku petrželové natě, bujónu, solii a kari koření. Nic jiného se téměř nejí, většinu jídel tvoří právě polévka v jakémkoli množství.

Cerální dieta plná slupek a otrub

Cerální dieta se zaměřuje na konzumaci cerálií v podobě celých obilních zrn, včetně slupek a otrub. Oproti čištěným obilninám mají větší nutriční hodnotu a obsahují více přirozené vlákniny. Protože tělo tráví celá zrna mnohem pomaleji než zpracované obilniny, uvolňují se z nich také pomaleji sacharidy, což pomáhá zabránit nadměrnému kolísání hladiny krevního cukru.

Pozor však na jednostranně zaměřené diety, při nichž se konzumuje jen jeden druh potravin - a to proto, že nemusejí tělu vždy zajistit potřebný přísun živin důležitých látek.

Zdroj fotografií: moda.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama